Aflevering 2

De tweede aflevering van blind getrouwd ging zoals verwacht verder met het huwelijk van Joris en Annelies, het derde koppel. Zonder hun huwelijken te zien, leerden we ook de laatste 2 koppels kennen: Victor en Line, en Tim en Elke. Ook deze deelnemers zal ik bespreken, voorspellingen doen over hun huwelijken en adviezen geven. Als je deze blogpost volledig wil begrijpen, raad ik je aan (het laatste deel van) de vorige te (her)lezen! Ik bouw immers telkens verder op eerdere inzichten en statements. On with it!

Koppel 3

Annelies, 29 jaar, leerkracht

Tijdens de tweede aflevering kregen we bevestiging van de eerste analyse van Annelies, die namelijk al snel haar ego etaleerde: ze had een brief geschreven, gaf een speech die vooral om haar draaide, wou heel naturel overkomen (zij heeft toch geen make-up nodig?), ging onbescheiden om met complimentjes, droeg  geen gordel in de auto, zei dat Joris nog steeds Hugo genoemd zal worden, ... Uiteraard blijft de vraag hoe fel dit gedrag zich zal blijven doorzetten, en hoe fel het haar leven en hun relatie al dan niet negatief beïnvloedt. Zoals beschreven door Dr. Craig Malkin in Rethinking Narcissism: The Bad---and Surprising Good---About Feeling Special, heeft een gezonde dosis narcisme immers ook voordelen. We ontdekten ook het vrolijke en goedlachse aspect van haar karakter, wat waarschijnlijk mening kijker beroerde. Ook leerden we in de extra's op de website haar stijlvolle vriendinnen kennen, waaronder enkele - op het eerste zicht - mean girls . Relevantie? Je bent het gemiddelde van je 5 mensen waar je het meeste tijd mee spendeert, volgens Jim Rohn. Zoals gezegd, zal de grote vraag blijven hoe narcistisch ze is en welke impact dat heeft op haar relatie en leven.

Joris, 30 jaar, zaakvoerder IT bedrijf

Joris was voor mij de grote verrassing van deze aflevering. Waar we hem vorige week nogal bedeesd zagen, zagen we nu iemand die vrolijk, positief en open was, lachte en grappen maakte. Er blijven echter nog wel wat bedenkingen: hij zocht iets te dikwijls naar validatie, zijn lippen en handen beefden, hij deed uitspraken als 'ik wil die brief in mijn hartje dragen', ... Hopelijk laat hij die positieve, humoristische, zelfzekere kant van zichzelf meer doorschijnen, en laat hij vragen om toestemming en uitspraken als 'je kan nog weg' achterwege.

Als koppel

Tot mijn verbazing konden Joris en Annelies het meteen goed met elkaar vinden. Ik had namelijk verwacht dat Annelies Joris onaantrekkelijk zou vinden (qua uiterlijk, maar vooral qua karakter), terwijl ze zowel in woord als daad aangaf Joris leuk te vinden. Het was vooral zij die de fysieke ruimte tussen hen verkleinde, vertelde 'dat ze nooit had durven dromen van zo een positieve start', hem dikwijls aanraakte, ... Mooi! 
De vraag zal zijn of Joris zichzelf verliest in het pleasen van het meisje dat hij zo mooi vindt en zijn minder aantrekkelijke kant doorschemert naar Annelies, die het dan voor bekeken zal houden. Dit kan natuurlijk worden gecounterd door Annelies' overtuiging van haar eigen gelijk: ze plaatst haar partner op een voetstuk en wil vasthouden aan haar mening. Verder zijn er dan ook nog de mindere positieve vibe van Annelies de dag na het huwelijk, en de awkward oncomfortabele houding bij het bedfilmpje.. Tekenen aan de wand?

We zullen zien. Slaagkans alleszins opgekrikt naar 40%!

Adviezen

Aan Joris: 
Je bent getrouwd met een knappe vrouw, geniet ervan! Wees echter ook op je hoede en laat je niet verblinden door haar uiterlijk alleen. Als blijkt dat Annelies (te) narcistisch is, is het aan jou om te onderzoeken wat jullie toekomst inhoudt, of je dit wel wil, en wat je kan doen om dit huwelijk te laten slagen. Wie een vrouw trouwt om haar lijf, verliest het lijf en houdt het wijf. Vergeet intussen ook niet aan jezelf te werken!
Aan Annelies: 
Je bent een aantrekkelijke vrouw. Ik raad je aan om aan zelfreflectie te doen en zo, indien nodig, je leven te verbeteren. Met 'werken aan je relatie' wordt dikwijls 'werken aan jezelf' bedoeld!

Koppel 4

Victor, 29 jaar, Office manager

Victor is een gemakkelijke, uitbundige, vrolijke, super sociale man die positief in het leven wil staan. Een doener, geen denker, een beetje naïef wat relaties betreft en waarschijnlijk een nice guy (staat voor iedereen klaar, kan moeilijk nee zeggen, ..). Hij zegt zelf dat hij als kind een stil seutje was, maar intussen uitgegroeid is tot een mondig, sociaal en extravert iemand. Hij heeft dus al aan zichzelf gewerkt: top! Ik vraag me echter af of hij ook aan zijn dating skills gewerkt heeft. Ik denk dat hij weinig ervaring heeft en niet zo'n hoge eisen zal stellen. Gegeven zijn meegaandheid, laat hij zich soms een beetje leiden naar gemiddeldes. Bierpong op zijn vrijgezellen, een onopvallend kostuum met rare accenten, .. In de extra's zagen we hem met een zwart kostuum met zwarte strik. Wow!

Line, 29 jaar, Doctoraatstudent


Line is de losgebroken boerendochter die haar plaats zoekt in een wereld die voor haar is opengegaan. Nu de relaties van haar vriendinnen evolueren, merkt ze naar eigen zeggen dat ze iets mist en is het tijd om zich open te stellen. Ze zou een scherm opzetten dat mannen moeten doorbreken. Waarschijnlijk werden er niet veel pogingen ondernomen (komop, mannen!) want echt strenge eisen lijkt ze me niet te hebben. Uitgaan, van het leven genieten, avontuur opzoeken zijn enkele van haar favoriete activiteiten. Ondanks dat haar vader niets wist van haar deelname in blind getrouwd en dat haar ouders gescheiden zijn, denk ik toch dat ze goede waarden meegekregen heeft, en familie belangrijk vindt. Zo bezoekt ze haar beide ouders, krijgt ze veel steun van haar zus en haar (houterige) broer (die waarschijnlijk wel wat coaching zou kunnen gebruiken) die haar naar het gemeentehuis begeleidt. 

Als koppel


Victor zoekt: een vlotte, aangename, charmante vrouw, waar hij mee kan lachen maar ook over serieuze dingen kan praten. Iemand waar hij mee kan delen, maar ook waarbij elk z'n eigen ding kan doen en de ander ruimte geeft. Hij vindt het ook heel belangrijk dat z'n toekomstige zichzelf kan voorstellen bij vrienden en familie, niet in haar cocon blijft en kan praten over emoties. Wat een boterham! Ik denk echter dat deze zware eisen vooral theorie zijn. 

Line zoekt: 'Ik heb niet 1 type. Ik vind het belangrijk om de binnenkant ook te zien'. 



Volgens expert Wim is hun levensvreugde hun grootste sterkte, maar hij vreest ook voor de friendzone (wordt aantrekking dan niet beschouwd bij het matchen!?). Volgens Gert Martin Hald is zij meer stedelijk en hij landelijk, en 'they need to bridge the gap'. De relevantie ontgaat me even. Anyways, ik voorspel dat ze allebei te onervaren zijn en weinig eisen zullen stellen. Komt wel goed, als Victor ten minste durft (en wilt). 70% slaagkans!

Adviezen


Aan Victor:

Je hebt laten blijken dat je aan jezelf kan werken, dus dat gaat al de goede kant op. Zet die extra stap en zoek uit wat vrouwen willen. Je laat heel wat kansen liggen!

Aan Line:

Leuk dat je je wereldgrenzen hebt verlegd en daarin ver wil gaan. Kom ook in je relatie uit je schelp, geef je over aan Victor en laat je leiden!

Koppel 5


Tim, 35 jaar, Account manager

Tim Beer is een rationele man die klaar is voor de volgende stap. Zoals hij het zelf zei: 'mijn leven staat op poten, met een leuk appartement, leuke vrienden, leuk werk, familie, .. enkel de juiste persoon ontbreekt voor een langdurige relatie'. Hij heeft al jaren een functie met verantwoordelijkheid en zou een dominant type zijn. Hij heeft graag controle over alles en neemt dus ook graag de leiding, met als voorbeeld 5 jaar leiding bij een jeugdbeweging. Tim is serieus, naar zijn vader. Hij en zijn vrienden zijn niet echt uitbundig en lachen sporadisch. Een heel normaal (saai?) leventje waar niet echt iets in het oog springt. 

Elke, 37 jaar, Product assistant

Elke heeft altijd al willen trouwen, maar haar voorbije 2 relaties van 4 jaar waren hetzelfde lot beschoren: geen huwelijk. Via blind getrouwd dan maar! Ze heeft een heel groot sociaal netwerk: 2 vriendenkringen hebben haar ingeschreven voor blind getrouwd! Ze zal dus zeker een leuke persoonlijkheid hebben. Ook haar thuissituatie zag er leuk uit. Ze lijkt me heel realistisch en over de nodige zelfkennis te beschikken: eerder een volger dan een leider, maar ze geeft wel tegengas als iets haar niet zint. Ze is uitbundig en vrolijk, net zoals haar vriendinnen en familie die haar steunen en superenthousiast reageerden. De grootste valkuil lijkt me wel dat ze soms denkt nog 23 te zijn...

Als koppel

Tim zoekt: Ik wil iemand die zelfzeker in het leven staat, weet wat ze wil, maar wel mijn maatje is. Iemand sociaal, die bevriend geraakt met mijn vriendenkring, iemand met wat pit en karakter.
Elke zoekt: 'Het moet een echte man zijn, iemand waar ik naar kan opkijken. Iemand waarbij ik denk: dat is nu eens mijne man zie, waar ik fier op ben, waar ik van kan leren, ..'

Elke wordt zo lief door haar vader naar het gemeentehuis geleid, en de experten concluderen unaniem dat Tim en Elke een hele goede match zullen zijn. Veelbelovend, maar hier slaan ze naar mijn mening de bal totaal mis. Ik begrijp namelijk niet dat ze een man in zijn prime matchen met iemand die haar prime al enkele jaren voorbij is. Het kan op persoonlijk gebied dan wel een match zijn, maar ik voorspel dat Tim niet zal aangetrokken zijn tot Elke. 'Het klikt wel, maar er is geen chemie'. 10% slaagkans.

Adviezen

Aan Tim:
Je komt heel rationeel over, Tim. Laat je eens gaan, werk wat aan je gevoelskant! 
Aan Elke:
Elke, je bent lief, leuk, vrolijk, realistisch, .. maar ik denk dat ze je gematcht hebben met iemand die te jong is voor jou. Probeer eens een man van rond de 45?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aflevering 5

Aflevering 4