Aflevering 8 + 9

Koppel 1: Lenny en Jolien

Lenny en Jolien hebben het voor bekeken gehouden. Jammer, want ik had (als 1 van de weinigen in mijn omgeving) gedacht dat ze het wél zouden halen. Waarom ik dit dacht:
- Lenny was voor mij de enige man van dit seizoen waarvan je al in de eerste aflevering kon zien dat hij aantrekkelijk gedrag vertoont. Later werd dat bevestigd: hij heeft zich niet zielig gedragen (itt Joris), stond zijn mannetje (itt Victor), nam leiding (itt Stijn), bracht humor en gevoel (itt Tim), staat positief in het leven, en nog veel meer. De vraag lijkt me dan ook eerder te zijn: waarom heeft hij überhaupt meegedaan aan blind getrouwd? Als ik een gok mag maken: hij hoopte op het Disney/Hollywood scenario waarbij hij compleet en constant overrompeld zou worden door positieve emoties, het onrealistische happily ever after gevoel.
- Jolien is volgens mij, zoals beschreven in mijn eerste blogpost, een droomvrouw voor velen. Ze is knap, lief, niet koppig, meegaand, vrolijk, opgewekt, heeft een mooie kledingstijl, is slim, .. Het lijkt in de laatste aflevering zelfs alsof ze dat kilootje (zie blogpost 1) na 5 weken écht kwijt is (triggered?). 

Ik had dan ook gedacht dat Lenny en Jolien tot elkaar zouden aangetrokken zijn, wat volgens mij de bij uitstek belangrijkste basis is van een relatie. De aantrekking bleek ook uit de afleveringen die volgden: ze lachten veel samen, hadden fysiek contact, maakten plezier, .. (vergelijk met de andere koppels waar het veel stroever liep). Ook al ontkent ze het bij momenten, Joliens daden gaven aan dat ze helemaal verkocht was: ze zocht dikwijls het contact op, giechelde en lachte met bijna al zijn grapjes/plagerijen, maakte foto's met een wegwerpcamera, kleedde zich sexy, huilde toen bleek dat het fout ging aflopen, .. Het volstond echter niet voor Lenny, die naar eigen zeggen dus geen gevoelens had. Hoewel hij dikwijls gesloten was, zagen we wel dat hij haar meermaals knuffelde, door haar haren streelde, .. en op de koop toe had hij tranen in de ogen na haar speech (hij liep ook weg van de camera en keek omhoog zodat het niet zo hard zou opvallen). Er is toch meer aan de hand als je het mij vraagt. Via via heb ik vernomen dat Lenny een ander meisje had leren kennen net vóór het Blind Getrouwd avontuur. We zullen nooit weten of dat er iets mee te maken had...
Niet getreurd: Jolien komt volgens mij heel snel een nieuwe man tegen. Nogmaals, waarom is zij nog single? Aan de mannelijke lezers: zet hem op!

Koppel 2: Victor en Line

Voor Victor en Line lijkt het verdict al lang geveld. Victor is aangetrokken tot Line ("naarmate ik haar beter ken, vind ik haar knapper en knapper") en zijn vertrouwen is gebaseerd op wat zij van hem vindt ("schrik dat ik teveel complimenten geef", "ik heb u nog nooit horen zeggen: 'Victor, ik vind u leuk'"). Daarnaast is hij blij met de kleinste dingen ("er is progressie"), waar Line eigenlijk gewoon totaal niets over haar (gebrek aan) gevoelens over haar lippen krijgt. Terwijl ziet hij de olifant in de kamer niet: Line is niet tot hem aangetrokken. Ze praat niet over haar gevoelens, over de toekomst, ze lacht alles een beetje weg, vermijdt onderwerpen. Belangrijker: ze raakt hem niet aan, zoekt geen toenadering, lacht Victor eerder uit dan met hem (vergelijk met Jolien!). Ze maakt zijn pogingen tot toenadering belachelijk ("hij gaat weer iets proberen") en is apathisch als het om de trouwfoto's gaat ("ik was wat terughoudender dan hij, had een beetje mixed feelings"). Tot slot deden de ouders van Victor er nog een schepje bovenop. Die modellenfoto's kunnen alleen nuttig zijn om de kachel aan te steken. Man man man.

Victor zal het dus compleet over een andere boeg moeten gooien in de toekomst (kom eens langs!). Line van de andere kant zal moeten leren water bij de wijn te doen. Objectief gezien zijn ze ongeveer even aantrekkelijk, maar Victor is wél aangetrokken.. Wat leren we hier uit? 

Koppel 3: Joris en Annelies

Annelies vindt het leuk om planten te aaien, houdt van controle ("als er ene luistert, da's toch al een begin") en Joris, die volgt: welke kledij hij koopt en draagt (wtf), wat hij moet doen bij het sporten, .. Zijn gebrek aan zelfrespect, een ruggengraat en persoonlijkheid gaan hem nog zuur opbreken. Hij denkt namelijk door te doen wat Annelies denkt dat ze wil, da het wel in orde komt ("gaat elke dag beter en beter, het dieptepunt is achter ons"). Het zal echter niemand ontgaan zijn dat er absoluut geen chemie is langs de kant van Annelies: naast de duidelijke verbale communicatie zijn er geen aanrakingen, wandelt ze aan de andere kant van de weg, .. Het verbaast mij dat Joris er zelf nog niet de brui aan gegeven heeft.
Joris, je bezorgt me wel de ideale case van welk gedrag mijn mannelijke coachees niet moeten vertonen. Je maakt zelf deze stelling: "Als ik het opnieuw zou doen, zou ik het anders doen, maar dat is mijn verstand dat praat. Aan je gevoelens kun je niets veranderen en die zou ik opnieuw volgen". Als je gevoelens en huidige insteek je hebben gebracht waar je nu bent, lijkt het mij aangewezen ze te herevalueren en te verbeteren zodat je meer controle krijgt over je toekomst. Dat lijkt me toch niet zo moeilijk om in te zien? Insanity is doing the same thing over and over again, and expecting different results. - Albert Einstein

Wat Annelies betreft.. Die moet misschien toch eens op haar plaats gezet worden, voor ze eenzaam met enkele (plushe?) katten eindigt.

Koppel 4: Stijn en Joke

Hoe langer hoe meer wordt duidelijk dat Stijn in dienst van Joke leeft: "Het zou mijn ego strelen als het aan mij zou liggen dat ze kan doorslapen", "leuk voor mij om m'n best te doen, ik heb er van genoten", "leuk dat ik haar vrolijk kan maken", "Joke heeft een leuke persoonlijkheid, een prachtig mens". Iets teveel, Stijn. Joke voelt bijgevolg totaal geen aantrekking, vermomd onder de uitspraak "Stijn zit verder met zijn gevoelens dan ik". Valt het op hoe de bewondering maar van 1 kant komt? 
Een lichtpuntje: Stijn plande enkele dingen zelf in (i.e. nam eens de leiding), en Joke was blij: "Als hij initiatief neemt en plant, daar word ik vrolijk van!". We zagen dat ze beiden oprecht plezier hadden tijdens het etentje in aflevering 9, en dat Joke zich interesseerde in de hobby van Stijn toen ze samen aan het gamen waren. Indien dat aanhoudt, zou het nog wel kunnen dat Joke - ondanks gebrek aan aantrekking - er voorlopig nog geen punt achter zet. Die kans acht ik echter nog steeds zeer klein - ook zij heeft geen tijd te verliezen om iemand te zoeken die ze ziet als vader voor haar kinderen, in plaats van als kind.

Koppel 5: Tim en Elke

Als laatste hebben we het moeilijkste koppel om te voorspellen. Het gebrek aan spontaniteit en gevoel bij Tim ("misschien wordt het tijd dat we één van de opdrachtjes van Margo doen vanavond", serieus?) heeft bij Elke de meeste gevoelens tegengehouden. Ze mist naar mijn mening the desire to be desired (door een aantrekkelijke man, niet zoals Stijn-Joke of Joris-Annelies), zoals we bijvoorbeeld zien in 50 shades of grey (het snelst verkopende boek ooit). 
We zien dat ze beiden vrolijk en positief in het leven staan, en er vol voor gaan. Ze knuffelen regelmatig, in de auto zingen ze (een beetje ongemakkelijk) voluit mee, Elke maakt zelfs een subtiele seksuele opmerking (goeie tip!).

In tegenstelling tot Line en Annelies, begint voor Elke de tijd nu wel echt te dringen gezien haar biologische klok. Tim is natuurlijk ook geen Stijn of Joris. Hij neemt meer het voortouw, laat zich niet doen en heeft toch duidelijk wat meer respect voor zijn eigen noden en verlangens. Ook de actie-dates die ze ondernemen zijn top: squashen, skydiven. Vet! De vraag is in hoeverre de aantrekking in hun (rationele) keuze om verder te gaan een rol zal spelen.

Tim: "Hoe vind je de passie bij ons?"
Elke: "Passie zou ik het nog niet noemen. Ik heb er zelf wel echt meer voor nodig, die kriebel, dat gevoel, die verliefdheid, .. die enorme fysieke aantrekking en alles er rond. Ik vind: in onze relatie is het momenteel warmte en affectie die ik voel tussen ons. Meer genegenheid, warmte, affectie, elkaar graag hebben, maar niet 'ik wil u vanavond tegen de muur plakken'".

Ik ben benieuwd!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aflevering 2

Aflevering 5

Aflevering 4