Aflevering 10

Waar mening vrouw vorige week nog geëmotioneerd was bij de speech van Jolien, bleef het gisterenavond tussen 20u35 en 21u35 kurkdroog voor Vlaamse beeldbuizen. We zagen in deze aflevering 4 keer een man zijn gevoelens op tafel leggen, terwijl de vrouwen veelal hun rationele gedachtengang (nogmaals) officieel maakten. 

Koppel 1: Annelies en Joris

Zoals we al van mijlenver zagen aankomen, werd het niets tussen Joris en Annelies. Joris komt wel van een andere planeet blijkbaar, want hij vroeg daags te voren nog aan Annelies of ze er al uit was. Serieus? Hij was de avond er voor ook zelf nog niet zeker wat hij ging doen..
Gelukkig strooide het zandmannetje het juiste zand in zijn ogen en heeft hij ten minste met zijn verstand 'nee' gezegd. Ik ben er echter van overtuigd dat, moest Annelies nog 'ja' hebben gezegd, hij zijn kar rap zou hebben gekeerd. Emoties of zoiets. Ze houdt een plaats in zijn hart, 'straffe madam', hij is dankbaar, en besluit met 'als vriend zie ik u nog steeds heel graag'. Vrienden zijn met iemand waar je toe aangetrokken bent? Daar geloof ik niet in. Annelies vond de speech gelukkig 'heel mooi geschreven'.
Haar eigen speech was zelfs zó mooi geschreven, dat ze geen enkel woord mocht missen en hem dus best kon voorlezen. Zoals we allemaal hebben gezien: het was rationeel, apathisch, een nieuwjaarsbrief, een juffrouw. Waar ik haar echter wel credits voor geef, is dat ze Joris toch nog positieve woorden toebedeelt (bvb 'samenwonen met jou is aangenaam') terwijl ze eerder moeilijk iets positiefs kwijt kon. 
Ondanks haar ijskoude gedrag en dito speech, wil ik Annelies niet lynchen (zoals half Vlaanderen doet): verstikt worden door iemand die je zelfs niet onaantrekkelijk maar intussen afstotelijk vindt, moet geen lachertje zijn. Beeld het je maar eens in (serieus, probeer maar eens).

Koppel 2: Victor en Line

Net als Joris (en zo dadelijk ook Stijn), is Victor all-in gegaan: "Ik ben op dit moment alleen maar bang dat Line zal zeggen dat ze niet verder zal willen terwijl dat bij mij wel zo is". Bevend van de zenuwen, met gebrek aan slaap en voeding, luidt zijn speech: "Ik zie voor mij een vrouw die ik elke dag mooier en mooier vind, leuker en leuker, die elke dag belangrijker en belangrijker is geworden". Line kwam op haar gemak binnen en heeft geen zenuwen. Ze moest zich dan ook geen zorgen maken, want het was wel duidelijk dat zij het was die zou (en vooral zal) beslissen over de toekomst van hun huwelijk. Waar Victor zijn speech al een week klaar had, had Line de moeite niet genomen om iets te noteren: Victor was toch verkocht. Waar Victor zijn speech doorspekt was met complimentjes en lofzang aan het adres van Line, ging die van Line vooral over haar eigen beleving en het aanvaarden van het gebrek aan emoties (i.e. aantrekking). Ik voorspel een Lieve-Aljosjake: geen aantrekking voor de man, maar wel nog het fatsoen om het een 'echte' kans te geven, weg van de camera's en de publiciteit. Later volgt dan toch de scheiding. Line begrijpt immers niet waarom ze geen gevoelens heeft voor de man die - op papier - toch leuk is?

Koppel 3: Stijn en Joke

Nog meer dan anders, vond ik dat Stijn zich deze aflevering gedroeg als een kindje van 8 jaar. Zo blij dat hij nog maar in de aanwezigheid mocht zijn van Joke, zich laten leiden door een ander, meegaand, .. Benieuwd dus hoe Joke hiermee zal omgaan nu ze een koppel blijven. Ik kan me niet voorstellen dat je iemand die geen leiding kan nemen of knopen kan doorhakken als vader van je kind ziet?
Anyways, zoals verwacht was de speech van Stijn 1 grote ode aan Joke. "Ik had nooit verwacht dat er zo een fantastische persoon door de deur zou komen. Je stralende lach, blinkende ogen, aanwezigheid, .. deden de zenuwen smelten als sneeuw voor de zon. Ik kom graag thuis bij u", enzoverder. Net zoals Line sprak Joke ook over haar eigen beleving en haar gebrek aan gevoelens, maar toch ook over een toekomst. Ik vond de lichaamstaal van Joke in deze aflevering zelfs veelbelovend. Toch kan ik me niet inbeelden dat, indien Stijn hetzelfde gedrag blijft vertonen als afgelopen weken, Joke ineens wél gevoelens zou krijgen. Zoals we vandaag dan ook lazen, is er van veel gevoelens nog geen sprake en gaan ze zelfs apart wonen. Top begin, zou ik zeggen (ironisch, he)! Zolang Stijn maar tevreden is.

Koppel 4: Tim en Elke

In deze aflevering heeft zich afgespeeld wat we in de vorige blogposts al zeiden: geen fysieke aantrekking, maar wel een biologische klok en een rationele klik. Elke zei achteraf: "Mijn gevoelens voor Tim: ik apprecieer wie hij is, maar de extra gevoelens, de vonk, dat extra iets wat het verschil tussen de vriendschap en de relatie bepaalt, is er nog niet bij mij". Tijdens haar speech merkte ik toch een beetje teleurstelling in de lichaamstaal van Tim. Andersom was dat er minder: Elke leek comfortabel met de speech van Tim. Tim is dus waarschijnlijk toch iets meer emotioneel geïnvesteerd dan Elke.
We zullen wel te lezen krijgen hoe dit huwelijk verder verloopt. Gevoelens komen er volgens mij niet snel aan te pas, maar het lijkt mij dat Elke en Tim daar beter mee overweg kunnen dan de andere koppels. 

Conclusies

Wat hebben we dit jaar geleerd in blind getrouwd?
  • Alle kandidaten zoeken chemie (aantrekking, verliefdheid). Voor Lenny, Annelies, Line, Joke en Elke was het gebrek hieraan een struikelblok.
  • De wetenschap waar het blind getrouwd programma op is gestoeld, blijkt niet echt te werken (op vorige seizoenen gebaseerd: kans dat je getrouwd blijft is 1/3)
  • We hebben 4 voorbeelden gezien van hoe een man zich niet moet gedragen wil hij een vrouw aantrekken, en 1 voorbeeld van hoe dat wel kan. 
  • Of de vrouw al dan niet tot de man zal aangetrokken zijn, is voorspelbaar (zieblogpost 1).
  • De mannen zijn sneller verkocht dan de vrouwen, maar hebben meer moeite met de ander aan te trekken. Werk aan de winkel!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aflevering 2

Aflevering 5

Aflevering 4